Terwijl Rubens met zijn gezin verbleef in Elewijt, draaide zijn atelier in Antwerpen op volle toeren. Tussen 1636 en 1640 werd er gewerkt aan één van zijn grootste opdrachten ooit: meer dan tachtig schilderijen voor de decoratie van het jachtslot van koning Filips IV van Spanje. Als een ware bedrijfsleider gaf hij vanuit zijn buitenverblijf in Elewijt instructies aan het personeel in Antwerpen. In de zomer van 1638 gaf hij de jonge beeldhouwer Faydherbe de leiding over het atelier en vroeg hem om een paneel met drie studiekoppen naar het kasteel te sturen, zodat hij voorbereidende schetsen kon maken voor de grote bestelling.
Maar niet alles draaide rond werk. In Elewijt genoot Rubens met zijn gezin en vond hij ontspanning. In hetzelfde briefje aan Faydherbe vroeg hij om wat flessen vin d’Ay - de beste rode wijn die op dat moment beschikbaar was - naar het kasteel te sturen, aangezien de meegenomen voorraad al op was. Hij vroeg ook of Faydherbe kon informeren bij zijn hovenier Willem of de peren en vijgen al rijp waren, en of er iets anders lekkers was uit zijn tuin. Terwijl Rubens in Elewijt genoot van de vruchten uit zijn stadstuin, werden de schilderijen voor de Spaanse koning in recordtempo voltooid in het atelier in Antwerpen.
Peter Paul Rubens, Landschap met uitzicht op Het Steen, ca. 1636, paneel, 136.5 x 231 cm, Londen, National Gallery, inv. NG66.